Hybride storing BMW X5(2010-2018). Grote kans dat je EME stuk is

Hybride storing BMW X5(2010-2018). Grote kans dat je EME stuk is

Rijdt je in een BMW X5 Hybrid tussen 2010 en 2018 en ervaar je een storing in het hybride systeem? Dan is de kans groot dat de EME – de elektronische motorregeling – defect is. De EME is een kwetsbare maar essentiële module in het hoogspanningssysteem van de X5. Car Volt is gespecialiseerd in het reviseren en herstellen van EME-units voor dit model, met een snelle diagnose en een duurzame oplossing.

Wat is de EME?

De EME (Electric Machine Electronics) is het brein achter het elektrische aandrijfsysteem. Deze module stuurt de communicatie aan tussen de elektromotor, de hoogspanningsaccu en het hybride regelsysteem. Als de EME uitvalt, functioneert het hele elektrische gedeelte van de auto niet meer.

Symptomen van een kapotte EME in je BMW X5

- De melding “Hybride systeem storing” verschijnt in het dashboard

- De auto rijdt alleen nog op de benzinemotor

- De accu laadt niet meer op

- De elektromotor werkt niet meer of valt uit tijdens het rijden

- De auto start helemaal niet meer

- Bij uitlezen verschijnen foutcodes zoals 21F0XX, 21F1XX of 21F2XX

- Deze klachten komen veel voor bij de BMW X5 eDrive en X5 40e iPerformance.

Gevolgschade en verwarring

Een defecte EME veroorzaakt vaak storing op meerdere onderdelen. Hierdoor lijkt het alsof er ook iets mis is met de hoogspanningsaccu, de omvormer of de laadmodule. In werkelijkheid ligt het probleem vaak bij de EME zelf. Zonder specialistische diagnose kunnen andere garages onterecht meerdere dure onderdelen gaan vervangen, zonder resultaat.

Bij Car Volt voeren we eerst een gerichte diagnose uit, waarbij we exact vaststellen of de EME defect is of dat er sprake is van een ander probleem binnen het hybride systeem.

Waarom gaat de EME van de X5 vaak kapot?

- Vochtinfiltratie door slechte afdichting of plaatsing

- Oververhitting door gebrekkige koeling

- Thermische en mechanische belasting door trillingen

- Verouderde soldeerverbindingen en printplaat fouten

Car Volt heeft diepgaande ervaring in het opsporen en repareren van deze defecten op component niveau.

EME revisie BMW X5 – kosten en oplossing

Bij Car Volt bieden we professionele revisie van de EME van je BMW X5. Voor €5.000 – €6.000 zorgen wij voor:

- Uitgebreide diagnose van het hoogspanningssysteem

- Demontage en revisie van de EME-module

- Herstel op printplaat niveau met originele componenten

- Nieuwe conform coating en thermische bescherming

- Software-aanpassing, testcycli en herprogrammering

- Geen onnodige vervanging van andere onderdelen – alleen gerichte, hoogwaardige revisie met garantie.

Waarom Car Volt?

- Gespecialiseerd in BMW X5 hybride EME revisie

- Snel inzicht in oorzaak én oplossing

- Geen onnodige kosten of verkeerde onderdelen

- Revisie met hoogwaardige componenten en testgarantie

- Transparante communicatie en eerlijke prijzen


Last van hybride storingen in je BMW X5? Neem direct contact op met Car Volt.

Wij helpen je snel, vakkundig en duurzaam weer op weg.

- Bezoek ons in Heerhugowaard
- Bel voor een afspraak of vrijblijvende diagnose

Terug naar blog